När jag flög flygplan sist satt jag bredvid en medelålders man. Jag satt och läste en kursbok. Han såg att den var på svenska, vilket gjorde att han insåg att jag talar svenska, och började prata med mig.

 Vi småpratade och så… men det relevanta var vad han sa till mig. Han pratade om att hans företag har gått så bra att han inte har behövt jobba de senaste 20 åren. Han berättade att han hade massa pengar. Han sa: “det är inte lätt att vara rik”. Jag sa: “det är inte heller lätt att vara fattig”. Så han började förklara. Han sa att han kunde resa när han ville, var han ville. Han vaknade varje dag och såg på sin Porsche och kände ingen lycka. Inget mål i livet. Han hade uppnått ett fantastiskt materiellt rikt liv. Han behövde träffa en psykolog.
 
Den som säger att pengar inte ger lycka har inte varit en fattig student - brukar jag säga. Mitt mål i livet är att vara på det materiella stället som den här mannen var. Men jag vill inte vara olycklig. Lagom ska vara bra. Men jag vet inte om jag nöjer mig med lagom. Jag vill ha mina högt uppsatta mål och nå dem.
 
En gång i tiden såg jag en bok som var ämnad att läsa just om man hamnade i den situationen som den mannen gjorde. Den heter: Munken som Sålde sin Ferrari av Robin Sharma. Själv har jag inte läst den än, men den finns på min lista när jag kommer (om jag kommer) till en sådan situation i mitt liv. 
 
I övrigt så har jag börjat min prakitk på en socialtjänst. Idag var det den tredje dagen och jag tycker att allt som händer där är intressant. Få se hur det fortsätter. Det blir i alla fall som ett heltidsjobb så det är ganska lite tid som lämnas över för gym, skötsel av hushållet och fritid. Men man får kämpa på. Det är "bara" tre månader som jag har praktiken, så det lär gå ganska snabbt ändå. 
 
Satt på socialkontoret och "jobbade". Dagens look. 
 
 
 
 
Lite natur på kontoret
 
 
Ett ärr betyder bara att du är starkare än det som försökte skada dig. 
- Okänd

 

 

Vardag, livet, socionom, student,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej