Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Åhléns & Kronans Apotek
 
 
Besväras du av problematisk hy? Skulle du vilja förbättra tillståndet på din hy? Här kommer några enkla tips på hur du kan få din hy att se friskare, mer ungdomligare och mer slät ut. 
 
PS. Dessa är tips som jag själv har testat och upplevt att de har fungerat för mig. 
 
Det är viktigt att rengöra ansiktet, speciellt om man har fet hy. Massera in ansiktrengöringen i ansiktet i ungefär en minut för att ge rengöringen en chans att fungera. Därefter använd en toner anpassad för din hud (torr, blandad, normal, känslig, fet). Efter det lägger du på serum och/eller ansiktskräm. Kom ihåg att det också är viktigt att återfukta fet hy. Om du inte vill glänsa alltför mycket under dagen gör det över natten. Ju mer du torkar ut din hy, desto mer sebum kommer den att producera och det kan leda till yttorr hy istället. 
 
Ha också i åtanken att hyn kan förändras beroende på årstid. Jag har till exempel väldigt fet hy  nu till sommar och använder under dagen krämer för fet hy, medan jag under natten tar något mer återfuktande. Dessutom är min hy ganska känslig också. Under vinterperioden måste jag däremot ha mer återfuktning, även på dagen då jag känner mig ganska torr. 
 
Kom även ihåg att ta bort sminkrester med en sminkborttagning för en ren hud. 
 
Solskydd till ansiktet är din bästa vän. Välj den med omsorg. Det finns olika typer av solskydd. Jag kan göra en separat artikel på vad som skiljer de åt osv, om ni vill. Till ansiktet är det i alla fall bra att välja en mellan 15 till 50 SPF. Det är även bra att den innehåller UVA + UVB då den både skyddar mot solbränna och mot ultraviolett strålning som även kan drabba den som jobbar inomhus vid exempelvis ett fönster. Det är att rekommendera att använda den då varje dag. Dessutom minskar risken att man får solrynkor eller pigmentfläckar när man använder solskydd. 
 
3. Ren handduk
Byt handduk som du torkar ansiktet med ofta. Det är till och med bäst att ha en separat handduk till att torka ansiktet just för att det samlas bakterier i handdukarna, speciellt när de är fuktiga. Om du har käsnlig hy eller har lätt för att få finnar eller acne är det vitkigt att göra det. 
 
Det här steget har gjort en stor förändrig för mig. Peeling använder jag 1-2 gånger i veckan. Jag kör även på multimasking - använder två olika masker. Jag använder först en djuprengörande mask i T-zonen och sedan kör jag på en återfuktande mask i hela ansiktet. Det här gör jag i samband med peelingen 2 gånger i veckan. 
 
5. Vatten
Det känns som om jag tjatar gång på gång hur viktigt det är att dricka vatten. Det ger återfuktning till huden, ger den lyster och en mer ungdomlig känsla. Mirakelmedlet som dessutom är gratis. Motivera dig själv till att dricka mer vatten genom att ha en snygg återanvändbar vattenflaska. Finns många fina hos Åhléns. 
 
6. Grönsaker och frukter
Ännu ett hälsosamt tips. Att ha bra kost gör mycket för hyn. Jag har, som jag redan nämnt, ganska känslig hy. Om jag äter för mycket snabbmat, för mycket socker eller salt kan jag nästan omedelbart känna hur jag får finnar och fetare hy. Det är därför som jag för det mesta håller mig till naturlig mat som innehåller grönsaker och frukter. 
 
7. Motion
Att få lite motion och svettas är också bra, inte bara för huden. Jag tvingar dig absolut inte att springa långa lopp eller lyfta tunga vikter. Det är tillräckligt med nån längre promenad eller cykeltur några gånger i veckan (2-3 gånger). Hyn får en annan typ av lyster och man blir lyckligare och accepterar sin kropp mer när man har rört på sig. Självförtroendet förbättras helt enkelt. 
 
Kosttillskott från apoteket fungerar alldeles utmärkt. Det handlar om att du ska vara frisk och inte har någon brist på vitaminer eller mineraler. Det finns massa olika att välja på. Välj det du tror att din kropp skulle vara i behov av. 
 
9. Hjälp från hudläkare
Ibland när man har acne eller något annat besvär kan det vara bra att ta kontakt med en hudläkare. De kan till exempel skriva ut medicin mot acne som har hjälpt mig både i tonåren och sen när jag fick ett återfall vid 19/20 års åldern. 
 
Det blir ganska tydligt här att kvalitén på hyn är lite beroende på livsstilen som man har. Det finns ingen riktig quick-fix, det tar tid och tålamod. För ca 1,5 år sen fanns det inte en enda dag som jag inte använde en heltäckande foundation för att min hy inte var fin och jag skämdes. Idag har jag kommit till en punkt i livet dät det snarare är undantag för mig att använda foundation - i regel använder jag inget alls eller något väldigt lätt. 
 
 
acne, ansikte, ansiktskräm, ansiktsrengöring, finare hud, handduk, hudbesvär, hudproblem, hudvård, hy, peeling, solskydd, steg, tips,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej