Titta på vår natur:
 
 
 
 
 
 
 
Vilka känslor väcks inom dig när du tittar på fotografierna? Tycker du att det är vackert? Känner du att du skulle vilja vara där? 
 
Titta nu på de här bilderna:
 
 
Källa: ?
 
Källa:?
 
Vad väcker dessa bilder för känslor inom dig? Känner du oro? Skam för att mänskligheten har fått det att gå så långt? Blir du ledsen? Tänk dig nu att detta är våran verklighet. Vi har låtit vår planet att förfalla. Alla vill vi fly till ett rent, vackert ställe med mycket natur och frisk luft. Finns det sådana platser kvar? Är det för sent att ändra på något nu?
 
Jag ville dela med mig väldigt enkla vardagstips som ändå har en inverkan på miljön. Jag brukar vanligtvis inte uttala mig i frågan, utan låter experterna att göra det. Men ibland känner jag att deras lösningar är ohållbara för att de känns väldigt orealistiska. De säger att vi måste göra det och det... men de kommer väldigt sällan med ett HUR vi ska göra det. Jag tänker därför att jag delar med mig av tips som kan användas i vardagen. Kommentera gärna vad ni gör för att rädda jorden 😊
 
1. Använder så lite bil som möjligt. 
Om det finns möjlighet att skippa bilen och ta cykeln, gå eller åka kollektivt borde man försöka att göra det. Det är helt förståeligt att man tar bilen när man behöver den, då det inte alltid fungerar med cykel, att gå eller åka kollektivt, men man kan ändå alltid försöka. Eller så kan man samåka med någon till exempel och dela på drivmedelskostnaderna, om man ändå ska till samma ställe. 
 
2. Tar upp ett skräp om dagen.
Jag har sett att vissa har som någon challange/trend som de följer. De tar upp ett skräp om dagen. Tänk vad mycket renare vår planet hade varit om alla bidrog till det. 
 
3. Plockar efter sig/lämnar inget skräp ute i naturen. 
När du är ute i naturen och har picknick, lämna inget skräp ute. Släng det där det ska slängas - alltså i en papperskorg. 
 
4. Tar med sig sina egna plastpåsar när man handlar. 
Ta med din egna platspåse/tygpåse etc. när du handlar. Du har säkert ett antal plastpåsar eller tygpåsar liggandes hemma. Återanvänd de om och om igen när du handlar, du sparar både pengar och miljön på det sättet. Det finns till och med sådana små tygpåsar som man kan köpa och använda sig av när man ska handla frukt eller grönsaker. Då slipper du ta de tunna plastpåsarna som finns i butik. 
 
5. Sorterar skräp.
Sortera ditt skräp rätt. För att underlätta, kan du redan hemma ha olika påsar/papperskorgar för ex. plast, papper, metall och glas. 
 
6. Undviker plast. 
Hitta andra plastfria alternativ. 
 
7. Väljer en mer miljövänlig bil. 
Jag var osäker på om jag skulle ha med denna punkt. Det är oftast så att eldrivna bilar är mycket dyrare och alla har tyvärr inte råd med dessa. Jag önskar att de var billigare så att fler skulle kunna få möjligheten att köra en elbil. Andra alternativ är hybridbilar eller bilar som också går på miljöbränsle. 
 
8. Stänger av kranvattnet när man inte använder vattnet.
Jag har sett alltför många gånger att någon borstar tänderna och vattnet ur kranen bara rinner. Stäng av kranvattnet när du inte använder det! Vad är vitsen med att det bara rinner? Det där är riktigt slöseri! 
 
9. Släcker ljusen när de inte behövs. 
Samma sak här. Varför släcker man inte ner ljuset när man inte är i ett rum eller i vissa fall när man går hemifrån? Det resulterar bara i ren slöseri och högre elkostnader. Dessutom är detta inte hållbart för vår miljö. 
 
10. Donerar kläder istället för att slänga. 
Har du tröttnat på vissa kläder? Donera de istället för att slänga. Det är många som inte har råd att köpa helt nya kläder och kan få nytta av dina gamla kläder. Eller varför inte anordna en klädbytardag? Eller sälja på loppis? Om det är flera som skulle vara intresserade av en sådan klädbytardag kan man kanske försöka ordna något sådant i ex. Stockholm?
 
Jag hoppas att någon hittar dessa tips användbara. Det här är några som jag rent spontant kommer på, men det finns självklart mycket mer som man kan själv göra. Lämna gärna en kommentar om hur du bidrar till att rädda vår planet. 
 
 
Vardag, hållbarhet, jorden, miljö, planet, rädda, rädda jorden, rädda vår planet, vardagstips,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej