Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus.
 
 
 
 
 
Jag tog mig tiden att läsa The Pomodoro Technique av Francesco Cirillo. Honom har ni kanske hört talas om? Det är han som kom på att man kan fördela sin tid med plugget/jobbet i "pomodoros" - alltså 25 minuters fokuserat jobb och 3-5 minuters paus. Allt med häjlp av en kökstimer som ringer till när 25 minuter har gått och markerar att passet är över. Efter sådana 4 "pomodoros" är det bra att ta en längre paus på 15-30 minuter. De här pauserna emellan ska hjälpa hjärnan att återhämta sig och få nya perspektiv när man sedan sätter igång med nästa intensiva pass på 25 minuter. 
 
Jag använder den här metoden både när jag senast skrev min hemtenta och när jag jobbar på socialtjänsten. Det funkar jättebra med plugget, men mindre bra på socialtjänsten. För det första vill jag inte ha en telefon som piper varje 25 minuter. Det finns risk att det stör andra. För det andra, blir jag ofta störd. Det är en telefon som ringer, en kollega kommer in, jag behöver fråga något. Det är många störmoment helt enkelt. Ett annat problem är att när jag väl kommer in i någonting så har jag svårt att släppa det för att jag har ett bra "flow". Det blir ännu svårare när jag bara räknar själv tiden istället för att en timer avbryter mig. Jag har dock inte jobbat där så länge, så jag kommer att testa olika saker för att få den här tekniken att fungera. Med tiden lär jag mig säkerligen. 
 
Jag kan dock rekommendera denna teknik till alla: studenter, egenföretagare, anställda, chefer. ALLA som vill effektivisera sitt arbete. Det finns nämligen en del i boken om hur man kan fördela tiden i en arbetsgrupp och effektivisera arbetet inom gruppen. 
 
Här finns länken till boken. Jag rekommenderar er starkt att läsa den. Det tog ca 2 dagar för mig att läsa ut den, då den är lättläst och har relativt få sidor. Den finns inte på svenska, vad jag vet, men jag tror att de flesta finner att det engelska språket i boken är relativt enkel. 
 
 
 
One day we will be more creative, more productive and yet more relaxed. Unleash Innovation! - Francesco Cirillo
 
 
 
Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus
bok, bokrecension, boktips, böcker, fokus, läsning, plugga, pomodoro, student, studera, tid, tidsplanering, timemanagement,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej