Får du panikattacker av tänka på att du kommer att vara fast i ditt yrke fram tills pensionen? 
Tänker du ofta att livet är ett ekorrhjul som bara går runt, runt, runt? Allt är likadant. Du vaknar i princip samma tid varje morgon, skyndar dig till jobbet, äter samma frukost, jobbar med samma saker varje dag, fikar med samma kollegor osv. Det sker små förändringar på jobbet och i privatlivet, men i stort sett är allt detsamma. Du kommer hem, känner dig utmattad, har ingen inspiration, känner ingen motivation för att göra något. Det enda du har att se fram emot är semester. Du är fast, du mår inte bra och du kommer inte att orka länge. 
 
Sätt dig ner, andas. Tänk på vad det är du vill i ditt liv? Vill du skriva en bok? Starta eget företag? Bli artist? Vad är det som får din själ att kännas levande? När du har svaret på det, fundera hur du kan få mer av detta i ditt liv. Ha mål i livet. Vill du bli duktig på att måla? Satsa på att måla en timme efter jobbet istället för att sitta klistrad framför TV:n eller telefonen. Därefter, satsa på större mål. Vill du ställa ut din konst? Kontakta olika konstgallerier. Ge aldrig upp. Små steg tar dig också framåt. 
 
Idag kände jag precis detta. Att jag är fast. Jag behövde påminna mig själv om att vi faktiskt har val i livet. Ett av mina mål är att få in så mycket inkomst varje månad, så att jag inte behöver jobba fram tills jag dör. Eller så vill jag göra något jag älskar så att det knappast känns som att jag jobbar. Jag intalar mig själv att jobbet ger mig pengar, som jag behöver för att överleva, så att jag kan investera i mig själv och mina framtida mål. Hitta bra orsaker till varför du måste jobba, men ha mål och saker att se fram emot så att du inte blir fast i ett ekorrhjul. Det handlar om att du ska må bra och få ut det mesta du bara kan av det livet som du lever. Det här livet är vår enda chans att leva vår dröm, låt den inte gå förlorad. 
 
Så gå och lev ditt liv! 
ekorrhjul, frihet, inspiration, motivation, vägen till frihet,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej